Het 2019 Budget Plan

6 december 2018
10 min lezen

Op mijn Facebook pagina kondigde ik het al aan: deze week besteed ik aandacht aan mijn budget van 2019. Huh?! Voor het hele jaar? hoor ik je denken. Jep! Want er voelt niks zo goed als het maken van een plan en aan het eind van het jaar terugkijken op een succes.

Terugblik op 2018

In 2018 deden we het heel goed. Zo herstelden we van een verhuizing die veel duurder uitviel dan verwacht, maakten mijn man en ik allebei promotie, en maakten een start met sparen voor een grote verbouwing in ons huis.

Toch zijn er een aantal zaken die we in het aankomende jaar beter zouden moeten doen:

  • We zijn nog wel eens makkelijk met het gebruiken van diensten zoals PayPal. Hartstikke leuk dat je daar eenvoudig mee kunt betalen, maar het maakt impuls aankopen iets te makkelijk.
  • We verbruiken het geld in de ‘ongepland’ categorie iets te vaak helemaal op. Dit is geld bedoeld voor als één van ons plotseling buiten de deur moet eten (voor het werk van mijn man nog wel eens noodzakelijk). In de praktijk gaat het vaak op aan: oh hee, hier is een goeie aanbieding van iets, en we kunnen dat potje gebruiken want er zit nog geld in. Niet handig.

Twee onverwachtse tegenslagen maakten ook een deuk in ons spaargeld:

Het mooie is dat we deze tegenslagen heel goed kunnen afvangen, doordat we hebben gezorgd voor een noodfonds op de spaarrekening. Die is bedoeld voor dit soort narigheid, en heeft er voor gezorgd dat niks van dit alles ons maandelijkse budget heeft aangetast. Lang leve een goeie planning!

Vooruit kijken naar 2019

Er veranderd niet bijzonder veel in 2019, maar omdat ik niet eerder een budget overzicht heb laten zien leek het me goed om de boel even voor je uit te splitsen. Ik noem percentages in plaats van daadwerkelijke bedragen, vanwege twee redenen:

  1. Een stukje privacy. Ik sta met naam en toenaam online en laten zien wat we op de spaarrekening hebben staan is niet verstandig.
  2. Het voegt niks toe aan hoe jij de informatie toe kan passen. Ons inkomen is namelijk niet jouw inkomen. Veel handiger is om te laten zien hoe wij, percentueel gezien, ons inkomen verdelen.

In afbeelding 1 kun je zien wat we aan welke categorie uitgeven. Hieronder zal ik de verdeling wat verder uitleggen.

Zunige Mams 2019 budget in percentages

Afbeelding 1: 2019 budget in percentages

Spaargeld

Laten we hier mee beginnen. We sparen 33% van ons inkomen. Dat lijkt enorm veel, maar let op: ik heb hier al onze potjes ook onder geschaard. Dat betekent dat onder de noemer ‘spaargeld’ ook vaste lasten verscholen zitten. Denk hierbij aan spaargeld voor nieuwe brillen (drie van ons dragen een bril), geld voor het vervangen van onze telefoons, en geld voor abbonnementen die we jaarlijks betalen. Ook zaken als kledinggeld en een potje voor de kapper zit hier in verscholen.

Er gaat dus ook wel eens wat geld af van wat we sparen. Geheel volgens planning! Als ik de potjes verwijder en alleen kijk naar ons noodfonds en variabel spaargeld bedrag, kom ik uit op 28% van het inkomen dat we maandelijks sparen.

Onze 2019 potjes bestaan uit:

  • Spaargeld kids 3x
  • Brillen 3x
  • Gehoorapparaat vervanging
  • Tijdschrift jaarabbonnement
  • Dropbox abbo
  • Vereniging kwartaal contributie
  • Vakantiegeld
  • Noodfonds
  • Kledinggeld voor de familie
  • Eigen risico zorg
  • Vervanging telefoons. We budgetteren de aanschaf van ieder een nieuwe telefoon – die redelijk geprijst is – elke twee jaar. Zo kunnen we optimaal gebruik maken van sim-only abbo’s en betalen we niet veel te veel voor een telefoon.
  • Kapper
  • Cadeaufonds
  • Decembergeld
  • Hypotheek snowball
  • Verbouwing. We willen een nieuwe keuken én een nieuwe badkamer, en weigeren daar een lening voor af te sluiten. We doen het nog een tijdje met wat we hebben en sparen in hoog tempo voor deze verbouwing.
  • Variabel spaarbedrag (dit is geld dat we overhouden aan het eind van de maand als we ons netjes hebben gedragen)

Belasting

Omdat ik een Amerikaanse werkgever heb, moet ik zaken als de inkomstenbelasting elke maand zelf afdragen. Deze categorie zal voor de meesten niet gelden, tenzij je ondernemer bent. Deze categorie kost ons 13% per maand – lijkt een hoop, maar tot nu toe kreeg ik ook een hoop terug na de jaarlijkse aangifte.

Huis

Onder deze categorie zijn de volgende items geschaard:

  • Hypotheek: 19%
  • Huishoudgeld: 8%
  • Gas/electra: 4%
  • Lokale belastingen: 3%
  • Poetshulp: 3%
  • Water: <1%
  • Onderhoudscontract voor de CV: <1%

Het Nibud adviseert om niet meer dan 25% van je inkomen aan huur of hypotheek uit te geven. Daar zitten we dus mooi onder, maar toch is ons plan om zo snel mogelijk meer af te lossen. De komende 10 jaar gaat deze categorie dus, als het goed is, een flink eind omlaag.

Verzekeringen

Een noodzakelijk euvel, die verzekeringen. Als ik kijk naar wat mensen uit Amerika af en toe aan bedragen noemen omdat ze een routine artsbezoek moeten betalen, dan ben ik toch maar blij dat we het in Nederland de boel redelijk goed geregeld hebben!

We hebben een aantal verzekeringen:

  • Zorgverzekering. We gaan dit jaar van de aanvullende verzekeringen af en sparen het bedrag dat we niet aan de zorgmaatschappij hoeven te betalen
  • Levensverzekering. Verplicht bij onze hypotheek
  • Alles-in-1 voor het huis, rechtsbijstand, en een doorlopende reisverzekering.
  • Zorgverzekering voor de kat.

Vervoer

We hebben helaas allebei een auto nodig. Ik zou willen dat het niet zo was, maar op de fiets of met OV naar het werk/school is voor ons gewoon geen optie op dit moment. Gelukkig heeft mijn man een lease auto van het werk; daar betalen we wel iets aan eigen bijdrage aan, maar brandstof hoeven voor deze auto niet te betalen. Scheelt een hoop!

Daarnaast hebben we een kleine Up! voor mij, een private lease. Hier hebben we lang over getwijfeld, maar uiteindelijk zijn we toch voor een lease contract gegaan. Onze tweedehands auto’s hadden altijd wat. Echt waar! We hebben uitgerekend wat het ons gekost heeft, de jaren dat we in gebruikte auto’s reden. Het scheelde eigenlijk niets met de kosten van de lease, en dan hoeven we niet na te denken over sparen voor een nieuwe auto of geld reserveren voor eventuele reparaties. Het werkt niet voor iedereen, maar wel voor ons!

Persoonlijk

Toen we net begonnen met het opzetten van een budget en we de broemriem écht moesten aantrekken om er voor te zorgen dat we niet kopje onder gingen, gaven we ook geen geld uit aan persoonlijke hobbies. Inmiddels hebben we, buiten de hypotheek om, geen schulden meer en vinden dat we hard genoeg werken voor ons geld. Daarom zit er in ons budget ook fun money ingebouwd:

  • Uit eten. Af en toe halen we sushi of een rijden we een keertje langs de Mac. Omdat we hier geld voor inplannen, zorgt dit voor nul schuldgevoel!
  • Lunchgeld voor manlief. Hij eet graag met collega’s een hapje in de kantine. Ja, we zouden kunnen besparen door hem een lunch pakket mee te laten nemen, maar we kozen bewust voor lol vs. besparen. Als het past in je budget, dan past het!
  • Zakgeld. Klinkt kinderachtig, maar door onszelf zakgeld op een eigen rekening te geven voorkomen we dat we met elkaar moeten overleggen over persoonlijke aankopen. Als de één graag een nieuw spelletje wil kopen, dan hoeft dat niet goedgekeurd te worden door de ander. Dat geeft rust en vrijheid!

Abbo’s

We hebben er niet heel veel. Eerder dit jaar hebben we een hoop abbonementen opgezegd; Spotify en Kobo Plus gingen bijvoorbeeld de deur uit. We gebruiken het niet (voldoende) om de kosten te kunnen verantwoorden in ons budget.

De abbo’s die we wél behouden zien er als volgt uit:

  • Netflix. We hopen dit jaar het TV abbonement op te kunnen zeggen en alleen gebruik te kunnen maken van internet. We kijken namelijk geen TV meer (al bijna twee jaar niet meer!) en hebben er ook geen behoefte meer aan.
  • Sim-only abbo’s voor de telefoons
  • TV/internet
  • Peuterspeelzaal
  • Bankkosten
  • Bibliotheek
  • Donald Duck voor de oudste
  • YouTube Premium. We consumeren de meeste media via YouTube en hebben een hekel aan advertenties. De premium content is ook echt de moeite waard!

Mogelijke veranderingen

Er zijn een aantal wijzigingen die gaan plaatsvinden in de loop van 2019. Ik zet ze even op een rijtje voor je.

Geen opvang vanaf maart

In maart 2019 wordt onze middelste vier jaar oud en gaat dan naar school. Daardoor komt de opvang te vervallen. Onze jongste blijft nog lekker een tijdje bij mij thuis. Ik kan gelukkig mijn werk goed combineren met kids. Daardoor komt er vanaf maart zo’n 100 euro extra vrij in de maand, en die gaat regelrecht naar het potje ‘Verbouwen’!

De hypotheek gaat iets omhoog

Huh?! Ja, dat dachten wij ook toen we er achter kwamen dat één van onze hypotheek gedeeltes niet goed was mee gekomen naar het nieuwe huis. Een lang verhaal kort: we hebben het afgelopen jaar alleen rente betaald over onze bankspaarhypotheek. Dat moet eigenlijk rente PLUS inleg zijn. Zodra dit is opgelost gaan we dus het bedrag van de inleg op de bankspaarhyotheek extra betalen. Dat houdt in dat we wat minder voor de verbouwing kunnen sparen, maar hey. We komen er in ieder geval op tijd achter. Over dit verhaal later meer!

We hopen op een verlaging van de energiekosten

Zoals je hebt kunnen lezen, kregen we een monster rekening van de Nuon gepresenteerd. Gelukkig bleek dat achteraf een gedeeltelijke fout van de Nuon en kregen we alsnog geld terug. Hoera! Voordat we daar bericht van kregen hebben we echter een hoop energiebesparende maatregelen genomen in huis, en hopen met ded volgende jaarafrekening geld terug te krijgen. Als dan ook het maandbedrag wat omlaag gaat, zijn we helemaal gelukkig!

Pensioen en verzekeringen

Vooralsnog heb ik, als zelfstandig ondernemer, geen pensioen opbouw. We willen dit jaar eens om tafel met een adviseur om te bekijken wat voor mij de slimste optie is. Een eigen pensioenfonds, extra gaan sparen, of toch beleggen?

Met diezelfde adviseur gaan we onze verzekeringen eens onder de loep nemen. Even zeker weten dat we niet te veel of te weinig zijn verzekerd.

Wasbare luiers

Aankomend jaar gaan de kosten van het aanbieden van restafval drastisch omhoog in onze regio. Op het moment gebruiken we nog wegwerp luiers, wat een zak restafval in de week opbrengt. Overschakelen naar wasbare luiers kost in de eerste aanschaf even wat, maar daarna is het een heel eind goedkoper; we hoeven niks meer weg te gooien, hoeven geen pakken luiers meer te kopen, en hoeven dus ook niet heen en weer te rijden om ze te gaan halen. De kosten voor de wasmachine nemen we dan even voor lief.

Hoe ziet jouw budget er uit?

Het woord is aan jou: zijn er dingen die je echt anders gaat doen aankomend jaar? Heb je misschien tot nu toe helemaal geen budget gehad of heb je sparen lastig gevonden? Laat een reactie achter in de comments – ik geef graag antwoord op al je vragen!

Comments

Dertigermetkids

Wij gaan op dezelfde manier verder. Enige verschil is dat onze spaarpot vol zit (t door ons bedachte doel is bereikt.. Genoeg buffer/geld voor reserveringen als auto, brillen, bakfiets, klussen aan t huis, wasmachine, telefoon etc) dus nu versneld duo aflossen en dan ook starten met extra aflossen op de annuïteitenhypotheek. Voelt goed dat t zo gaat. Maandlasten verlagen. We beleggen ook 200 per maand bij binck. Zo bouwen we genoeg op voor pensioen etc hoop ik. (een afgelost huis icm beleggingen en wie weet wat we nog meer verzinnen.. We zijn pas 34)

Gwen

Hartstikke bedankt voor het werkboek!!! Te gek wat je gedaan hebt!!!! Nu maar eens aan het werk ermee. Bedankt en succes met alles. Gr. Gwen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Tijd voor een budget!

Toe aan een betere manier om je geld voor je te laten werken? Met dit werkboek kun je meteen aan de slag!

KOOP NU VOOR €10,-

Zunige Mams Budget Werkboek - product afbeelding