Wanneer is korting een goeie deal?

18 augustus 2018
3 min lezen

Hartstikke leuk, al die aanbiedingen overal. Zowel in winkels als online wordt je dood gegooid met kortingen. Maar wanneer is korting een goeie deal? Daar gaan we in dit artikel wat dieper op in.

Waarom krijg je überhaupt korting?

Je zou zeggen dat bedrijven nooit korting zouden willen geven. Daarmee leveren ze namelijk in op hun eigen winst marge. Dat geld moet ergens vandaan komen, toch? Klopt ook: het geld dat een bedrijf niet verdiend vanwege de korting, zit op de één of andere manier wel in de prijs van het artikel of de marketing strategie verwerkt.

Korting heeft voor een bedrijf altijd een egoïstische reden:

  • Ze willen dat je meer geld komt uitgeven
  • Ze willen dat je vaker de winkel bezoekt
  • Ze hopen dat je de volgende keer weer voor hetzelfde bedrijf kiest

Oftewel: een korting levert het bedrijf meestal meer op dan dat het ze kost.

Aanbiedingen zijn niet altijd voordelig

Wanneer is korting een goeie deal
Kortingen gaan dus eigenlijk nooit over jou specifiek. Zelfs niet bij de persoonlijke Bonus aanbiedingen van de AH. Een korting is altijd bedoeld om jouw koopgedrag te beïnvloeden. Even nadenken dus, voordat je dus bij een aanbieding roept: “Hee, da’s lekker voordelig!”.

Een voorbeeldje. Winkel 1 rekent normaal gezien 10 euro voor een product. Om wat meer mensen door de deuren te lokken heeft het inkoopteam in samenwerking met de afdeling marketing bedacht dat dit product in de aanbieding kan. Met 10% korting op het ene product komen er meer mensen binnen, en de rest van de inpandige marketing foefjes zorgt er voor dat de omzet die week lekker stijgt.

Jij staat in Winkel 1 en ziet dat het product dat je nodig hebt in de aanbieding is. Hoera! Je hoort je portemonnee dankbaar zuchten en gooit het product in je mandje. Als het nu toch in de aanbieding is, koop je er meteen maar 2 van. Hoef je de volgende keer niet de volle mep te betalen. Kaching! 

Daarbij mis je volledig dat Winkel 2 hetzelfde product verkoopt, met een standaard prijs die 15% onder de reguliere prijs van Winkel 1 ligt. Je hebt je laten verleiden door het woord ‘korting’. De aanbieding van Winkel 1 is dus een leuke korting geweest, maar geen goeie deal voor jou. Helaas pindakaas.

Schrijf je in voor een gratis
geld reboot cursus!

Doe mee met de gratis email cursus en leer hoe je jouw financiën een frisse start kunt geven. Schrijf je in voor de nieuwsbrief en de eerste uitdaging komt direct naar je toe!

Wanneer is korting dan wél een goeie deal?

Ik hanteer zelf een aantal regels bij het overwegen van een aankoop. Maakt niet uit of het gaat om een pakje half-om-half of het aanschaffen van een nieuw apparaat. Dit zijn ze, op volgorde:

  1. Heb ik dit product op dit moment nodig?
  2. Zo nee, gaat het in mijn voorraadkast om later te worden gebruikt?
  3. Als ik het bij deze winkel aanschaf, is het dan het goedkoopst?
  4. Zo nee, weegt het omrijden naar de andere winkel op tegen de besparing?

Op deze manier kom ik vrijwel nooit thuis met ‘aanbiedingen’ die later een miskoop blijken te zijn.

Hoe doe jij dat?

Heb jij een betere techniek om impuls aankopen tegen te gaan? Ik hoor graag hoe jij de beste deals uitzoekt. Laat hieronder een reactie achter!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in voor een gratis
geld reboot cursus!

Doe mee met de gratis email cursus en leer hoe je jouw financiën een frisse start kunt geven. Schrijf je in voor de nieuwsbrief en de eerste uitdaging komt direct naar je toe!